Partner content
Houd het transparant en relevant
0Native advertising, branded content, sponsored content, partner content: we zien steeds meer labels die aanduiden dat er op nieuwssites naast redactionele content ook content van derden te vinden is. Deze vorm van adverteren levert vaak veel views en clicks op en wordt daarom steeds vaker ingezet. Maar wat vindt de lezer eigenlijk van deze vorm van adverteren?
Bij traditionele vormen van adverteren zijn de afzender, de boodschap en het doel luid en duidelijk: dit ben ik, dit is mijn product en wil jij het kopen? Voor iedereen helder. Maar hoe zit dat met advertenties die steeds meer lijken op redactionele inhoud? Zijn deze voldoende te herkennen en wat vinden lezers van deze content?
Uit onderzoek van Frankwatching blijkt dat lezers het prima vinden als er content van commerciële partijen wordt aangeboden op de plek waar ze vooral komen voor redactionele content. Met een belangrijke voorwaarde dat het duidelijk en eerlijk gebeurt. Dus ze willen vooraf zien dat het commerciële content is. Transparant zijn hierin is dus heel belangrijk.
Uit het onderzoek blijkt ook dat de commerciële content wel relevant moet zijn voor de lezers. Dus geen wc-eend verhaal maar echt relevantie informatie. Het vaak noemen van een product- of bedrijfsnaam geeft een negatiever effect dan wanneer er slechts één keer verwezen wordt naar de afzender. Wanneer er een compleet beeld geschetst wordt, met voor- en nadelen wordt de content als waardevol gezien.
Bij Naober krijgt partner content altijd een duidelijk label. Zo informeren we onze lezers op voorhand dat ze te maken hebben met content die niet van onze redactie maar van een commerciële partij komt. Ons eigen lezersonderzoek bevestigt ook de bevinding van Frankwatching: lezers vinden het prima om partner content te lezen of bekijken, zolang we dat maar duidelijk laten zien en zolang de informatie relevant is.
Tips voor het maken van relevante partner content
- Geef aan wat je mogelijk maakt niet alleen wat je maakt
- Verwijs niet te vaak naar je merk- of bedrijfsnaam
- Geef naast alleen voordelen ook nadelen weer voor een compleet beeld
- Maak content die aansluit die bij de verschillende fasen van de customer journey
0 Reacties