Een contentplan in vijf stappen

Een goed contentplan

in vijf stappen

0

Contentmarketing is voor een deel plannen, dat horen we om ons heen en merken we zelf ook. Sterker nog bij ons verschijnt geen krant, vakblad of nieuwsbrief zonder planning. Een goed contentplan helpt je om gestelde doelen concreet te maken en uit te voeren; het biedt overzicht en focus. Hieronder vijf simpele stappen om tot een concreet contentplan te komen.

1. Kies een format
Waar ga je je planning in maken? Het is belangrijk dat alle betrokkenen met de planning kunnen werken, dus maak het niet te moeilijk. Misschien werk je al met een planbord vanuit andere activiteiten en kun je je content planning hier makkelijk aan koppelen. Zo niet, dan biedt een simpele template in Excel al aardig wat mogelijkheden. Gebruik bijvoorbeeld deze template als basis voor je contentplan.

2. Plan je content
Als je een format hebt kun je deze gaan vullen. Begin met de onderwerpen, verdeel deze in taken, geef het een deadline en wijs ze toe aan de uitvoerenden en aan kanalen. Door te benoemen wie het gaat maken en waar je het gaat publiceren (nieuwsbrief, social media, website) weet iedereen wat er verwacht wordt en in welke stijl het gemaakt kan worden.

3. Volg de actualiteit
Zorg dat je altijd op de hoogte bent van nieuws uit de sector van jouw product of dienst. Als je weet wat er speelt weet je ook wanneer jouw product of dienst een oplossing kan bieden. Een contentplan moet daarom zeker ook ruimte hebben om in te spelen op de actualiteit; het weer bijvoorbeeld laat zich niet plannen maar kan wel heel relevant zijn.

4. Volg je content
Als je goede content hebt gemaakt wil je natuurlijk dat het gelezen, gezien en gedeeld wordt. Zorg daarom dat je je content kunt volgen (bijvoorbeeld met een UTM-code van Google). Je krijgt zo een beeld van welke bronnen traffic opleveren en welke content goed of juist minder goed bekeken en gedeeld wordt.

5. Evalueer je content
Wanneer je je content goed in de gaten houdt, weet je via welke kanalen je content gezien wordt en welke content goed scoort. Het is de moeite waard om dit te analyseren zodat je je content steeds beter kunt afstemmen op je doelgroep. Bij twijfel kun je ook eens een A/B test doen met bijvoorbeeld twee verschillende koppen of foto’s. Het geeft je (nieuw) inzicht in je doelgroep.

Vergeet niet je bevindingen te delen met de makers van de content, iedereen vindt het leuk om te zien hoe zijn/haar bijdrage scoort. En niet onbelangrijk; je creëert draagvlak om jouw contentplan succesvol uit te voeren.

Bron: Agrio

Plaats een reactie

0 Reacties